Чи можна не платити за холодні батареї?

Що робити черкащанам, якщо  « в квартирі холодно, а рахунок виставляють такий, що начебто батареї гарячі, а вони не гарячі». Спробуємо зясувати тонкощі вітчизняного законодавства в частині обрахунку вартості спожитого тепла.

Як стверджують правозахисники існує механізм перерахунку такого тарифу. Так якщо в квартирі температура нижче 18 градусів, громадянам необхідно зателефонувати в підприємство «КП Черкаситеплокомуненерго» або “Черкаська ТЕЦ, з яким у них укладено договір, або в СУБ чи ОСББ і повідомити про те, що в квартирі температура нижче 18 градусів, і запросити невідкладно комісію для того, щоб вони склали акт. Коли  будете з ними розмовляти по телефону, обов’язково запитайте в них номер заявки, яка зареєстрована як ваш телефонний дзвінок.

Протягом 72 годин комісія повинна прибути й заактувати температуру. У тому випадку, якщо протягом 72 годин комісія не прибула, громадяни мають право самостійно скласти відповідний акт: для того, щоб цей акт був достовірний, запросіть своїх сусідів по будинку для того, щоб вони засвідчили двома підписами, що температура в вашій квартирі дійсно нижче 18 градусів.

55009456eef815eb34761e82a5637f4a

За кожен градус нижчої температури рахунок за житлово-комунальну послугу повинен бути зменшений на 5%: Якщо в квартирі температура не 18 градусів, а 16 градусів, то це означає, що рахунок за житлово-комунальні послуги за цей період повинен бути зменшений на 10%.

У тому випадку, якщо температура в оселі 12 градусів, громадяни взагалі не повинні сплачувати за рахунком, але для цього так само необхідно зробити відповідний акт, передати його до підприємства «Теплокомуненерго».

І відповідно  підприємство зобов’язане здійснити перерахунок того рахунку, який виставлений в вашу квартиру. У разі відмови виконавця послуг можете сміливо подавати до суду.

Питання пов’язані з централізованим опаленням регулюється наступними нормативно правовими актами:

  • Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 р. N 630 (далі – Правила).
  • Правилами підготовки теплових господарств до опалювального періоду, затвердженими наказом Мінпаливенерго та МінЖКГ від 10.12.2008 № 620.
  • Правилами користування тепловою енергією затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2007 р. N 1198.
  • ГОСТ 30494-96 Будівлі житлові і суспільні. Параметри мікроклімату в приміщеннях. Міждержавний стандарт.

Температурний режим

Температурний режим в приміщенні визначається не за температурою опалювального пристрою (радіаторів), а температурою в житловому приміщенні.

Сумарно температура в приміщенні складається з суми двох показників – температури повітря і температури внутрішніх поверхонь конструкцій в приміщенні.

Порядок визначення температури повітря в житловому приміщенні багатоквартирного будинку (вимірювання) проводять спеціальним приладом – «термогігрометр» на внутрішній стіні, на відстані 1м від зовнішньої і 1,5 м від підлоги. Згідно п. 4.1 зазначеного ДСТу вимірювання показників мікроклімату в холодний період року слід виконувати при температурі зовнішнього повітря не вище мінус 5 °С. Не допускається проведення вимірювань при безхмарному небі в світлий час доби. Перед проведенням вимірювань забороняється проводити додатковий обігрів приміщень.

Показники температур для житлових приміщень відповідно до ДСТу

ply53efibm4

Відповідно до п. 36 «Правил користування тепловою енергією» теплопостачальна організація зобов’язується забезпечувати протягом обумовленого в договорі   часу безперервне постачання теплової енергії (за винятком нормативно встановлених перерв), підтримувати  параметри  теплоносія, що подається з  колекторів джерела  теплової  енергії, на вході в теплову мережу споживача теплової енергії відповідно до температурного графіка теплової мережі,  не допускаючи  відхилення параметрів, визначених договором.
Згідно п. 19 Типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення саме виконавець зобов’язаний утримувати внутрішньобудинкові мережі у належному технічному  стані, здійснювати їх  технічне обслуговування та ремонт.
При цьому згідно п. 22 Типового договору точкою розподілу передачі послуг з централізованого опалення у багатоквартирному будинку є відгалуження від стояків у  межах квартири.

Порядок перерахунку

У разі надання послуг не в повному обсязі або зниження якості послуг,  виробник (виконавець) зобов’язаний здійснити перерахунок їх вартості в сторону зменшення (ст. 22 Закону «Про житлово-комунальні послуги»).

При цьому факт ненадання послуги або зниження якості наданої послуги (що є порушенням умов договору в розумінні ст. 526, ст. 530 ЦК України) повинен бути зафіксований належним чином.

Згідно зі ст. 18 Закону «Про житлово-комунальні послуги» у разі порушення виконавцем умов договору споживач має право викликати його представника з тим, щоб зафіксувати порушення договірних зобов’язань і скласти акт-претензію.

Згідно п. 33 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення споживач може викликати представника виконавця двома способами:

1) усно (за допомогою телефонного зв’язку);

2) письмово (зареєструвавши відповідну заяву в приймальні виконавця або надіславши відповідну заяву листом (краще всього з повідомленням про вручення, за адресою, вказаною в договорі)).

У заяві (повідомленні) повинні бути вказані:

  • ПІБ, адресу проживання / перебування споживача;
  • найменування виду неналежно наданої або ненаданої послуги (п. 33 зазначених Правил).

Незалежно від форми заяви (повідомлення), виконавець зобов’язаний зареєструвати його в Журналі реєстрації заявок споживачів, повідомивши при цьому споживачеві вхідний номер заяви, ПІБ особи, що зареєстрував (прийняв) його, і час реєстрації заяви (п. 34 зазначених Правил).

Після того як заяву буде зареєстровано, представник виконавця, в термін, зазначений у договорі про надання послуг, зобов’язаний прийти для перевірки та фіксації безпосередньо самого факту неналежного надання або ненадання послуги.

Форма акту-претензії затверджена постановою КМУ «Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення» та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення.

В цьому акті зазначаються: види, показники і терміни порушення, ПІБ представників виконавця і їх посади. А також ставляться підписи сторін та дата складання акта-претензії.

У разі, якщо представник не з’явиться в зазначений термін для складання акту-претензії або відмовиться його підписувати, його можна оформити і самостійно. Для цього необхідні підписи як мінімум двох споживачів послуги (п. 3 ст. 18 Закону «Про житлово-комунальні послуги» та п. 38 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення»). Акт-претензія має бути складений у двох примірниках, один з яких залишається у споживача послуг.

Далі акт-претензія (екземпляр виконавця послуги) реєструється в Журналі реєстрації актів-претензій виконавця.

Згідно з п. 4 ст. 18 Закону «Про житлово-комунальні послуги» та п. 39 Правил акт-претензія споживача розглядається виконавцем протягом трьох днів з дня її реєстрації у Журналі.

Через три дні виконавець повинен або розпорядитися про перерахунок платежів, або надати мотивовану відмову в перерахунку. При цьому, у разі, якщо по закінченню 3-х днів не буде дана відповідь на акт-претензію, то вважається, що виконавець визнав факти, викладені в акті-претензії (п. 39 Правил), і відповідно зобов’язаний здійснити перерахунок за ненадані послуги.

У разі, якщо від виконавця надійде відмова в задоволенні акта-претензії, споживач має право зобов’язати виконавця здійснити перерахунок в судовому порядку (п. 5 ст. 18 Закону «Про житлово-комунальні послуги» та п. 39 Правил).

Можливість перерахунку вартості комунальних послуг в разі їх низької якості Кабінет Міністрів запровадив ще у 2010 році – тоді постановою за №151 було запроваджено «Порядок проведення перерахунків розміру плати за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості» .
Постановою №151 введено таке поняття, як допустима перерва подачі тепла під час опалювального сезону – 12 годин на добу один раз на місяць.
В разі, якщо комісія прибула до споживача і зафіксувала різке зниження температури, вона повинна зробити це ще один раз – через 12 годин, щоб підтвердити, що температура залишається такою ж низькою. «Лише після цього комісія складає акт. Ми всі розуміємо, що виконати це сьогодні практично неможливо», – заявила в ефірі радіо «Вести» член колегії Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження Марія Яковлєва.